25 اکتبر 2023- فاز سوم یک کارآزمایی بالینی نشان داد که تیرزپاتید کاهش قابل توجهی در وزن بدن شرکت‌کنندگانی که با مداخله سبک زندگی فشرده به کاهش وزن بیش از 5.0 درصد رسیده بودند، ایجاد کرد. یافته‌های مطالعه یSURMOUNT-3 در 15 اکتبر 2023 در Nature Medicine منتشر شد و در کنفرانس ملی محققان چاقی، ارائه شد.

محققان در ارزیابی داروی تزریقی تیرزپاتید پس از مداخله شدید سبک زندگی در بزرگسالان مبتلا به چاقی یا افراد دارای اضافه وزن که به بیماری‌های مرتبط با وزن به استثنای دیابت نوع 2 مبتلا بودند، شاهد یک کاهش وزن 21.1 درصدی اضافه در این افراد بودند.

تیرزپاتید که به عنوان داروی دیابت نوع 2 با نام تجاری Mounjaro به بازار عرضه شده است، عملکرد دو هورمون، پپتید-1 شبه گلوکاگون (GLP-1) و پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز (GIP) را تقلید می کند. این هورمون ها با هم کار می کنند تا ترشح انسولین را تحریک کرده و تخلیه معده را کند کنند و احساس سیری بعد از غذا را افزایش دهند. این تاثیرات به تنظیم سطح قند خون کمک می کند و باعث کاهش وزن می شود.

دکتر Gitanjali Srivastava، دانشیار پزشکی در بخش دیابت، غدد درون ریز و متابولیسم و مدیر پزشکی چاقی در مرکز پزشکی دانشگاه Vanderbilt، و محقق سایت کارآزمایی 72 هفته ای تصادفی، دوسوکور و کنترل شده با دارونما برای ارزیابی اثربخشی تیرزپاتید، گفت: ما در مورد نتایج آزمایشSURMOUNT-3  هیجان زده هستیم. قبلاً ثابت شده بود که این دارو به عنوان درمانی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار مؤثر است. تحقیقات ما شواهد محکمی را ارائه کرد که نشان می‌دهد در کنار رژیم کم کالری، ورزش و مشاوره مکرر تغذیه ای و رفتاری، این دارو به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به کاهش وزن قابل توجه و متحول کننده ی زندگی نیز بسیار مؤثر است.

در این آزمایش 806 شرکت کننده از سراسر ایالات متحده، پورتوریکو، آرژانتین و برزیل شرکت کردند. قبل از مصرف تیرزپاتید یا دارونما، شرکت کنندگان در یک مداخله سبک زندگی فشرده 12 هفته ای شرکت داشتند.

شرکت‌کنندگانی که تا پایان دوره ۱۲هفته‌ای حداقل ۵درصد کاهش وزن داشتند، به‌طور تصادفی برای دریافت دارونما یا تیرزپاتید انتخاب شدند. دوز شروع 2.5 میلی گرم تیرزپاتید بود که هر 4 هفته به میزان 2.5 میلی گرم افزایش یافت، تا اینکه به حداکثر دوز قابل تحمل 10 میلی گرم یا 15 میلی گرم یک بار در هفته رسید.

در ابتدای مطالعه، میانگین وزن بدن افراد شرکت کنده 241.4 پوند بود (109.5 کیلوگرم). در پایان دوره 12 هفته ای، شرکت کنندگان به 6.9 درصد کاهش وزن(7.6 کیلوگرم یا 16.8 پوند) دست یافتند.

در یک نقطه پایانی مشترک، پس از دوره ی اولیه، شرکت‌کنندگانی که تیرزپاتید مصرف می‌کردند به میانگین 21.1 درصد کاهش وزن اضافی دست یافتند. از زمان ورود به مطالعه تا هفته ی 84ام، شرکت کنندگان میانگین کل کاهش وزن 26.6 درصدی(29.2 کیلوگرم یا 64.4 پوند) را به دست آوردند.

شرکت‌کنندگانی که دارونما مصرف کردند، از زمان ورود به مطالعه تا هفته ی 84ام، میانگین کلی کاهش وزن 3.8٪ (4.1 کیلوگرم یا 9.0 پوند) را به دست آوردند.

شایع ترین عوارض جانبی تیرزپاتید، مربوط به دستگاه گوارش بود، مانند حالت تهوع، اسهال و یبوست که عموماً شدت آنها خفیف تا متوسط بود.

دکتر Srivastava، گفت:تیرزپاتید به دنبال سماگلوتید 2.4 میلی گرم یک بار در هفته برای بزرگسالان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی، دوره جدیدی از درمان های مبتنی بر اینکرتین را به ارمغان آورده است که می تواند فراتر از کاهش وزن معنی دار بالینی 5درصدی باشد. این درمان‌های جدید به سرعت چشم‌انداز درمان چاقی را تغییر می‌دهند و هنوز تعداد بیشتری از این داروها در حال توسعه هستند. برای افراد چاق، اکنون امیدی به همراه شواهد علمی محکم، وجود دارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/medicine/news/tirzepatide-after-intensive-lifestyle-intervention-leads-to-additional-211-weight-loss-in-obese-adults-119246